mandag 4. oktober 2010

Høststormen rapport fra Erling på Puffin

Sakset fra hjemmesida til TSF etter en temmelig heftig høststormseilas i helga. Vi på "Skjøgen" må nok oppgradere med VFH osvosv skal vi være med neste år.
Puffin
=======
For en gang skyld hadde vi lagt opp en skikkelig strategi som alle var enige om. Etter start gikk vi raskt ut i fjorden for å unngå vindhull utenfor Byneset. Det fungerte bra og vi var først på Rødberg. Da vi nådde Rødberg begynte vinden å ta seg opp, og Enhjørningen kom susende forbi. Vinden økte stadig. Fra Rissa (Kvithyll) til Agdenes var båten i plan så godt som hele tiden. Farten varierte mellom 11 og 15 knop. Like før Agdenes fant vi det lurest å berge spinnaker, og det var sannelig i siste liten. Der ute er det alltid turboeffekt på vinden. Like etter at vi hadde passert neset mistet vi totalt kontroll på båten. Vi broashet et par ganger og klarte ikke å få båten unna været igjen. Vi så 50 tallet (true vind) på vindmåleren hele tre ganger. Vi tok ned storseilet og fortsatte med en liten flik av fokka i 7 -8 knop. Vi roet litt ned og diskutert hva vi skulle gjøre dersom det ikke løyet før returen. Vi regnet imidlertid med at det ville roe seg noe, og det gjorde det. Etter en stund kom storseilet opp igjen, og det var full gass til Flesa. Rundet der som båt nummer tre. Derfra og inn til Trondheim var det bidevind og kryss hele veien. Vi fulgte vår strategi hele veien og vi ledet nok klassen soleklart på Rødberg. Ved Ferjeleden Flakk-Rørvik så vi at noen båter lå i vindstilla ved Byneset. Vi bestemte oss for å gå ut i fjorden og gå rundt. Det så ut til å fungere for et par båter som lå foran. Etter en stund døde imidlertid vinden ut og kom tilbake for de som lå lenger inne. En båt som lå et kvarter bak oss gikk inn og var i mål minst en halvtime før oss. Etter å ha snurret rundt i vindstille og gammelsjø en god stund kom vi oss endelig til mål. Vi tapte sikkert tre kvarter på å gå ut, men slik er seiling. Vi er happy med nok en andreplass.

skader: Ingen verdens ting! Vi sender en stor takk til våre leverandører Beneteau og Elvstrøm sails som har levert prima vare!